fbpx
איך למנוע קריסת עצים

איך למנוע קריסת עצים

האלון הוותיק (כ400 שנה ויותר) מצומת חורשת טל שקרס בסערה האחרונה מתחיל להראות לבלוב חדש וזה מעודד.

למה עץ כזה גדול וותיק, סמל הגליל, קרס?

מבט מקרוב מראה שלתוך גזע העץ חדרה פטריה. אפשר בוודאות לראות את התפטיר הלבן שמתחיל מלמעלה וחודר פנימה. פטרייה זו מחלישה את עצת העץ, גורמת לריקבון פנימי עד כדי יצירת חללים גדולים במרכז הגזע. במצב זה העץ הופך שביר ולא עמיד לרוחות חזקות כפי שהיו בסערה הגדולה. אך גם ללא סערה, ללא טיפול היו מתחילים לקרוס ענפים.

איך ניתן למנוע מצב כזה?

התשובה היא סקר עצים. כל רשות מקומית/אזורית, ואפילו אדם פרטי שבחצרו עצים וותיקים, צריכים להזמין בעל מקצוע לתחום העצים – אילנאי, אגרונום או גוזם מומחה – ולבצע אחת לשנה סקר סיכונים בעצים. בסקר זה בודקים יש לבדות את הדברים הבאים:

  1. מבנה שלד העץ: האם ישנם מזיקים הנוברים פנימה לתוך העץ? האם ישנם סימנים של פטריות החודרות לעץ? האם ישנם ענפים המצטלבים או צמודים בזווית חדה, היוצרים רקמה כלואה שיכולה להסתיר את חדירת הפטריה לתוך ובין הענפים? האם העץ עבר פגיעה מכנית או גיזום לא נכון עם הישארות זיזים שמחדירים פטריות לתוך הגזע?
  2. בדיקת הנוף העליות של העץ: האם נגזם נכון כדי לאפשר חיזוק ענפים ומעבר רוח דרך העץ? האם דוללו קצוות הענפים ואין לנו בקצה מטאטא או מניפה שיכולים להגדיל את סכנת שבירת הענף?
  3. בדיקת מצב הקרקע: האם ישנם מזיקי שלד או פרטיות בקרקע שעלולים להחליש את אחיזת העץ בקרקע? האם סביבת העץ עברה שינוי עקב עבודות חפירה או תשתית?

לאחר ביצוע הסקר המלא לכל עץ ינתן מספר ופירוט מלא של ממצאי הסקר. אם ישנן בעיות מנחים איך לטפל בהן ולמנוע סכנה. אם המצב תקין ינתנו הנחיות איך לתחזק הלאה.

להזמנת סקר סכנות בעצים, התקשרו עכשיו: אילן – 0502242492

מה ניתן לעשות כדי לשמור על הגזע הקיים ולעזור לעץ לפרוץ עם ענפים חדשים?

ראשית צריך לטפל בפטריה. צריך לגרד בצורה מכאנית את כל השכבה הנגועה בפטריה (העצה המתפוררת) עד לעצה נקייה. את כל הגזע צריך לשטוף בחומר הדברה נגד פטריות. מבין הענפים שפרצו צריך לבחור את הענפים שמתאימים לבניית שלד רחב ויציב, ואת השאר להסיר. יש לדשן אחת לשבועיים בדשן עשיר בחנקן שיגביר את הצימוח.

בארצנו הנהדרת ישנם הרבה עצים וותיקים שנמצאים כאן עוד לפני הקמת המדינה. בהרבה מקומות נשארו עצים אלו במקומם ואת פיתוח היישוב העברי עשו סביבם. גם העצים שנטעו לפני עשרות שנים עם קום המדינה הגיעו לבגרות. אנחנו חייבים לשמר אותם לדורות הבאים.

עץ אחד גדול ובריא יכול לספק מנת חמצן לכ-40 אנשים בוגרים. העצים מספקים לנו צד לבתים, לגני המשחקים ולמבני הציבור, בשדרות הרחוב ובפארקים. העצים משמשים בית ומחסה לבעלי חיים וציפורים. העצים סופחים את הפיח ומנקים את האוויר שאנו נושמים, ובכלל בלי עצים אין חיים. על כן חשוב מאוד למנוע קריסת עצים וניתן לעשות זאת מראש ובעלויות נמוכות.

עוד על עצים בגינה אפשר לקרוא במאמר הבא שלנו: טו בשבט הגיע, חג לאילנות – על עצים בגינה.

אני אילן נחמיה, הנדסאי, אדריכל נוף ואילנאי, מתמחה בניתור מזיקים ומחלות בעצים, מפקח גינון ומנחה לגיזום נכון ומקצועי.
ניתן להזמין אותי לסקר סכנה בעצים, למניעת קריסת עצים אצלכם בגן. מומלץ לעשות זאת לפני תנועת אנשים לגנים ולפארקים.
להזמנת סקר עצים למניעת קריסת עצים התקשרו עכשיו ! אילן 0502242492

השאירו תגובה