fbpx
מיחזור מים אפורים

מיחזור וטיהור מים – מורה נבוכים

מיחזור מים – למה?

אמנם כבר כמה שנים שפועלים בארצנו מתקני התפלת מי ים, אבל זה לא משנה את העובדה שאנחנו חיים בארץ שחונה, עם מיעוט מקורות מים והשנים האחרונות שלא היו משופעות בגשמים לא הוסיפו למאזן המים המידלדל ולמילוי מי התהום. מחירי המים עולים ועולים, ואנו נדרשים לצעדי התייעלות וחיסכון. אז איך עושים זאת? ברור שבצריכה משפחתית ממוצעת, כשלא משאירים ברזים פתוחים סתם, אפשר להסתדר, אבל מה איתנו בעלי הבית צמוד הקרקע עם הגינה?? נייבש את הדשא או נחליף אותו בדשא סינטטי, נסגור את הברזים ופשוט לא נשקה? האם הגינון יהפוך למנת חלקם של העשירים בלבד חזקת גינה פרטית משופעת בירק? איך ניתן לשמור על השטחים הירוקים למרות המחסור במים? הפתרון יכול להיות פשוט – באמצעות מיחזור וטיהור מים אפורים.

מיחזור מים בבית

אז זהו, שכמו שאמרתי בעבר, ישנם פתרונות. חלקם פשוטים יחסית ואפילו לא דורשים הרבה מאמץ (ראו במאמר הקודם שלי על גינה חסכונית במים) וחלקם צריכים להיות יצירתיים. מספיק שבכל מקלחת או אמבטיה (אמבטיה?! מישהו עוד עושה אמבטיות בארצנו השחונה??? השתגעתם? או שאתם מתכוונים לקחת משכנתא כדי לשלם את זה?) תשימו דלי מתחת לברז, כשהמים זורמים עד שהם מתחממים, ותאספו את המים הנקיים (והיקרים) הללו לשימוש בבית או בגינה – אפשר להדיח עם זה את האסלה ב"ישיבה" הקרובה, אפשר לשפוך את זה על הדשא המתייבש – כל פעם בפינה אחרת, או כל שימוש זמין אחר. בהרבה מאוד בתים, זורמים המון מים עד שמגיעים המים החמים, ואם נחסוך אפילו את המים האלה נוכל להשקות איתם גינה קטנה (למשפחה ממוצעת, זה יכול להגיע לעשרות ליטרים ביום).

אחת האפשרויות שעולה קצת יותר כסף ודורשת השקעה מסויימת, היא מיחזור וטיהור מים אפורים. מדברים על זה המון בימינו, והבלגן גדול. אז בואו ננסה לעשות קצת סדר בנושא ולהאיר את עיניכם.

מערכות למיחזור מים אפורים

המערכות שקיימות בשוק עולות מאלפי שקלים בודדים לפשוטות ביותר ועד עשרות אלפי שקלים למערכות ביולוגיות גדולות שפועלות על עיקרון אקולוגי של סינון בכמה שלבים ע"י צמחים ובקטריות ומביאות את המים לרמה של ניקיון שמתאים אפילו לרחצה (באירופה יש בריכות שחיה שנבנות על העיקרון הזה). הבעיה היא שכדי להשתמש במערכות כאלו צריך להפריד את הצנרת בבתי הקרקע, בין צנרת המים האפוריםכיורי רחצה, מכונות כביסה וכו' – לבין צנרת המים ה"שחורים", מי קולחין ודלוחין שכוללים את האסלות, מדיחי הכלים וכיורי שטיפת הכלים. מי כיורי שטיפת הכלים מכילים שומנים שסותמים את הביוב, וכמובן גם את הקרקע. כמו כן, המים שיוצאים מהמטבח מכילים סבונים אגרסיביים יותר מאשר אלו שאנו משתמשים לרחצת הגוף. הסבונים הללו מכילים חומרים כגון בורון שסותם את הקרקע. לפני כ-5 שנים חוקק תקן שלפיו אין להשתמש בבורון לסבוני רחצה, ולכן אין מניעה להשתמש במי הרחצה כמקור למיחזור מים. את המים המשמשים אותנו במטבח אפשר למחזר רק לאחר הפרדת שומנים ובאופן יסודי יותר שינקה אותם מספיק לשימוש בהשקיה.

ההמלצה שלי – אם אתם מתכננים בית חדש – תפרידו את הצנרת במקלחות שלכם.מיחזור מים הוא תמיד טוב לכדור הארץ שלנו, ואפשר בהחלט לנצל את מי הרחצה והכביסה למטרות נוספות כמו השקיית הגינה. הבעיה היא – מה עושים עם בית קיים? רוב האינסטלטורים לא עושים הפרדה כזו באופן יזום, אך במקלחות בד"כ מחברים את הצנרת של המים האפורים והשחורים לתוך צינור אחד או קופסת הסתעפות אחת שמנקזת את המים החוצה לביוב. מה שצריך לעשות – זה להפריד ביניהם. לרוב, בבתי קרקע אפשר לפתוח כמה מרצפות ולהפריד לשני צינורות שיצאו החוצה דרך הקירות. הפרדת הצנרת לא צריכה לפגוע בשכבת האטימה של המקלחת, כך שלא תהיה בעיית רטיבות כתוצאה מהתהליך. אפשר להשתמש בצינור 40 מ"מ דרך שכבת החול או החצץ שמתחת למרצפות. התוצאה: את צינור המים האפורים אפשר ורצוי לחבר למערכת מיחזור וטיהור מים אפורים שתשתמש אותנו להשקיית הגינה.

מערכות פשוטות

המערכות הפשוטות ביותר מכילות מיכל של 200 ליטר, מסנן ומשאבה. מערכת כזו מחוברת ישירות למערכת ההשקיה (הטפטוף) בגינה, וכל מים שמשתמשים בהם בכיורים ובמקלחות בבית זורמים ישירות להשקיית הגינה. מערכת כזו בנויה להשתמש בכמות מים של שימוש יומי, בלי אגירה. ברגע שמתחילים לאגור מים, יש בעיה של הצטברות זיהומים – אפילו אחרי 24 שעות. ומה עושים, אתם בוודאי שואלים, אם לא נמצאים בבית ואין שימוש במקלחת? אז מחברים את המערכת לברז מים עם בקר השקיה ומזרימים כמות מים שתישאב על ידי המשאבה להשקיית הגינה כך שהמערכת תתרוקן מהמים האפורים

אפשר להוסיף למערכת כזו גם בקטריות לפירוק שומנים, וישנן מערכות שנמכרות כבר יחד עם מערכת הבקרה של פיצוי המים החיים, כלומר עם בקר ההשקיה שמפעיל חיבור של מים נקיים כך שאם אין מספיק מים אפורים המים עדיין יזרמו

מערכות מיחזור מים עם אגירה

במערכות המורכבות יותר יש גם אלמנט של טיהור שמאפשר אגירה של כמות גדולה יותר של מים – זה מתאים בעיקר למקומות בהם משתמשים בהרבה מים, כמו למשל למי שיש צימרים עם ג'קוזי, מקלחות בבריכות ובחדרי כושר, ועוד. מערכות אלו נקראות Wetland ובנויות על בסיס תהליך חיטוי צמחי של המים – המים עוברים דרך שכבות של מצעים וצמחי מים מסוגים שונים. הצמחים סופחים חמצן מהאויר, ומפתחים בקטריות באיזור בית השורשים אשר מפרקות את החומרים הרעילים והזיהום. תהליך הטיהור מתחיל דרך מיכל שיקוע גדול שבו שוקעים החלקיקים הכבדים של הלכלוך והזיהום. לאחר מכן המים עוברים דרך מיכל איזון קטן שאליו מזרימים מים חיים במידה והמערכת לא מוזנת במספיק מים אפורים. השלב הבא הוא שלב הטיהור הצמחי, בו הצמחים מנקים את המים. במערכות הללו משתמשים במיכל שמופרד לכמה תאים או במספר בריכות מים, כדי ליצור מצב של זרימות מים אנכיות ואופקיות דרך המיכלים השונים והצמחים. בסיום התהליך, מתקבלים מים איכותיים, בדרגה שלישונית – המתאימים אפילו לשחיה. הבריכות או המיכלים שמהם מורכבת המערכת טמונים בקרקע כך שלבסוף מתקבל מראה של גינה מסודרת, בה ניתן לדרוך ולהסתובב (ולא מצב שהשטח אינו מנוצל).

כיוון שמערכות הטיהור הצמחי מורכבות יותר להקמה, רצוי לתכנן מערכת כזו כבר בשלב התכנון של הבית. אפשר כמובן להקים מערכת גם לבית קיים, אם יש כאמור הפרדה מתאימה של צנרת המים האפורים מהשחורים ושטח מספיק בחצר למיכלים או לבריכות של המערכת. גם המחיר של מערכות יקר בהרבה ממערכות השימוש המיידי.

אשמח לתכנן עבורכם מערכת מותאמת לצרכים שלכם. תכננתי מערכות מיחזור וטיהור מים רבות כמוסבר להלן. אפשר ליצור קשר בכל שאלה ואשמח להסביר בצורה פרטנית, התקשרו עכשיו: 

אילן נחמיה 050-2242492

למידע נוסף על מערכת מים אפורים אפשר לשמוע את הראיון הבא, שנערך עם אילן ברדיו הגליל העליון ב – 23.3.10:

השאירו תגובה